tirsdag den 8. maj 2012

Earthship Byggeri i Samopse, Tjekkiet

Ankomst til Tjekkiet
Så fik vi muligheden for at opleve Earthship Crewet i aktion her i nærheden af Sazava i Tjekkiet, der igen ligger i nærheden af Prag. Inden vi tog afsted vidste vi godt, at vi tog på eventyr, men vi vidste ikke hvor meget. Vi skulle rejse lørdag den 5. hvor vi havde booket billetter med Cimber...ja, I har selvfølgelig regnet det ud: de begærede konkurs om torsdagen 2 dage før- og så stod vi der uden billetter og måtte virkelig genoverveje det hele. Men vi valgte eventyret, og hvor var det godt!

På forhånd havde vi fået et link til en campingplads der skulle ligge i nærheden af byggeriet. Da hele hjemmesiden var på tjekkisk, måtte vi ringe til dem for at bestille en hytte. Da modtageren i den anden ende heller ikke talte andre sprog end tjekkisk lykkedes dette med nød og næppe. Heldigvis ringede sønnen til campingpladsen os op efterfølgende for at bekræfte. Han var lige kommet hjem fra 3 år i Australien, så det var noget af et generationsskifte tænkte vi.
Campingpladsen sendte os derefter besked på, hvordan vi kom fra Prag til Samopse. Vi skulle skifte tog i en lille by på vejen, men desværre var vi så uheldige, at lokoføreren havde besluttet at køre med toget 5 min før tid, så vi ike kunne nå at skifte tog. Senere lærte vi af de lokale at det er helt normal procedure...Så vi fik et 2 timers hyggeligt ophold på stationen. Endelig kom vi med det rigtige tog. Her havde lokoføreren til gengæld rigtig god tid. Han stoppede midt på strækningen og fik sig en 10 minutters rygepause. Og da vi nåede frem til Samopse, så troede vi det var løgn; Det var så øde, at der hverken var et skilt med stationsnavnet eller en bygning. Kun et lille bitte bus skur midt i en skov.
Heldigvis kom den førnævnte campingplads søn, (som nu i dette eventyr har vist sig at være dobbelt hjælper) og hentede os ved ”stationen”; han syntes det var rigtig spændende, at der kom udlændinge, hvilket hørte til sjældenhederne.

Så skulle vi have tildelt en hytte. Vi kunne vælge mellem varmt bad u/toilet eller koldt bad m/ toilet. Men det var ikke noget problem. Det var værre, at vi havde fået fremsendt nogle gps koordinater til byggeriet, som viste et helt andet sted i Tjekkiet. Gulp! Lykkeligvis var det en fejl og byggeriet skulle foregå 5 min gang derfra.

Byggeri mandag:
Sitet før byggeriet starter
Gæt hvem der står i baggrunden?
Byggeriet er en dobbelt S-pod, dvs en 2 U-models earthship ved siden af hinanden med toilet og bad i hver sin side. Det var et år siden, at bygherren første gang havde taget kontakt til earthship crewet for at kunne få bygget. Det er en form for ”visitors center” de bygger, som vi nok ville kalde et demonstrationshus i Danmark. De kalder det bare et ”earthship monastery”. Det med klosteret handler om, at egnen er kendt for deres kloster, og at det giver positive associationer at hedde noget med kloster. Så her har de tænkt sig at foretage målinger, og modtage nysgerrige besøgende for (forhåbentlig) at bevise, at et earthship er en fantastisk løsning. Desuden har de tænkt sig at foretage målinger for at kunne bevise, hvor godt earthshippet fungerer. Og her tænkes særligt på passiv varme om vinteren.

Så den første dag bestod arbejdsstyrken af omkring 20 personer fra organisationen earthship tjekkiet, der primært bestod af tjekkere, men også husede et par grækere og en bulgarer. Af udsendinge fra Earthship Biotechture er vi kun Thor og jeg samt en enkelt praktikant/ intern fra Canada, der ikke tidligere har erfaring med byggeri. Af folk fra Earthship Crewet er Mike Reynolds, Kirsten Jacobsen (hun har norske bedsteforældre) og yderligere 7 fra Earthship Biotecture holdet.
Briefing før byggeriet på domen, hvad Mike Reynolds kalder "bird cage".

Selve arbejdet foregår i 2 forskellige grupper. Der er dæk-hamrerne samt dome-byggerne. Og indtil videre har vi tilhørt den sidstnævnte lidt finere gruppe, der arbejder med taget, som har en struktur af metal og kaldes et ”bird cage”.

Dækholdet lægger 5 lag dæk, lagt direkte på jorden. Det overraskede mig lidt, at der ikke var noget fundament, men jorden er selvfølgelig lidt varmere hernede. De isolerer således ikke væk fra jorden, og har heller ikke gravet sig ned i jorden. Byggeriet er på toppen af en nordvendt skråning, hvilket virkede lidt ærgerligt, fordi der er en fantastisk udsigt den modsatte vej over en dal og en skov. Og mod syd er der nogle ret høje træer 25-50 m væk, som måske kan gøre det svært for dem at få nok sollys. Men det hele må jo komme an på en prøve, så vi glæder os meget til at få earthshippet færdigt.